Kaikki uutiset

  • Liikenneviraston reaaliaikapilotti

    Liikennevirasto ja Helsingin seudun liikenne (HSL) ovat yhdessä kehittäneet joukkoliikenteen reittiopasalustaa Digitransitia avoimen lähdekoodin periaatteilla. Digitransit-alusta on käytössä HSL-alueen lisäksi myös usealla kaupunkiseudulla ja sen käyttö tulee edelleen laajenemaan Suomessa. Digitransit-alusta pystyy esittämään staattisten aikataulutietojen ohella myös reaaliaikaisia aikataulutietoja ja häiriöviestejä. Aikataulupalveluissa avainasemassa on aikataulutiedon laatu. Tämä korostuu erityisesti reaaliaikaisten aikataulutietojen kohdalla: tietojen tulee olla ajantasaisia ja virheettömiä. Aikataulutietoja kerätään

  • Hankintacase – Helsingin pysäkkikatokset

    Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) hallinnoi Helsingin kaupungin alueella joukkoliikenteen pysäkkikatoksia, joita on noin 1500 kappaletta. Pysäkkikatokset ovat olleet pysäkkikatosoperaattorin rakentamia ja ylläpitämiä. HKL ei ole maksanut pysäkkikatoksista eikä niiden ylläpidosta operaattorille korvausta, mutta vastineeksi operaattori on saanut käyttää pysäkkikatoksia mainospintana. Sopimuksen mukaisesti pysäkkikatosten operointia koskeva sopimus päättyy kahdessa vaiheessa vuosina 2017 ja 2018. Keväällä 2016 Trafix laati HKL:lle pysäkkikatosten uusimista

  • Uuden yrityksen perustaminen

    Aika-ajoin, kun konsulttikollegojen kanssa keskustellaan niitä näitä ennen palaverin alkua, joku toteaa – Oli se kyllä melkoinen mullistus alalla, kun He lähtivät ja perustivat Trafixin… Niin, näin minäkin olen käsittänyt, vaikken tuota itse kokenutkaan. Palataan ajassa kymmenen vuotta taakse päin. Kesä 2007 on juuri vaihtunut alkusyksyksi. Itselläni on rakennusinsinöörin ensimmäisen vuoden opinnot paketissa ja ensimmäinen työharjoittelu suoritettu sementtitehtaalla. Liikennealan konsulttitoimistoissa

  • Trafix mukana sähköistämässä bussiliikennettä

    Sähköbussien määrä maailmalla on lisääntymässä ja sähköbussit tulevat vauhdilla myös Suomen bussiliikenteeseen. Kun siirrytään dieselbussiliikenteestä sähköbussiliikenteeseen, on muutos merkittävä. Tietoa tarvitaan kattavasti. Tämän vuoksi on tehty selvitys sähköbussien edistämiseksi suomalaisilla kaupunkiseuduilla. Selvityksen tavoitteena on lisätä joukkoliikennetoimijoiden ja joukkoliikenteen saralla työskentelevien tietoa sähköbussiliikenteestä. Lisäksi tavoitteena on edistää sähköbussien käyttöönottoa Suomessa ja tätä kautta tukea hallituspoliittisten, kansallisten ja EU-tason päästötavoitteiden toteutumista. Nykytilanteessa

  • Hauskaa vappua!

    Meillä Trafix Oy:ssä on marraskuussa 10-vuotissynttärit! Ennen kuin täräytämme juhlavuoden isolla vaihteella käyntiin, otimme maltillisen askeleen ja liityimme sosiaaliseen mediaan. Mukavaa, että tulit kurkkaamaan nettisivujamme – seuraa ihmeessä meitä myös LinkedInissä ja Facebookissa. www.linkedin.com/company/trafixoy www.facebook.com/trafixoy Koko Trafixin porukan voimin toivotamme railakasta vappua!!

  • Trafix Levillä

    Trafixin perinteeksi muodostunut laskettelureissu tehtiin tänä vuonna Leville 31.3.-2.4. Reissuun lähti 16 ennakkoluulotonta laskettelijaa ja hiihtäjää. Kelit Levillä olivat mitä parhaimmat. Aurinko paistoi kolme päivää lähes pilvettömältä taivaalta ja rinteet sekä ladut olivat huippukunnossa! Reissulla oli mukana sekä vanhoja konkareita että ensikertalaisia. Kaikki löysivät taitotasolleen sopivaa tekemistä ulkoilun ja urheilun parissa. Takaisin sorvin ääreen palattiin auringonpaisteesta ja mahtavasta reissuseurasta onnellisina seuraavia

  • Loistavaa joulun aikaa sekä menestystä vuoteen 2017!

    Trafixin väki toivottaa kaikille asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen loistavaa joulun aikaa – onnistutaan yhdessä tulevanakin vuonna!

  • Joukkoliikenteen toimivuuden kehittäminen pienillä infratoimenpiteillä

    Bussi Ylismäenristin pysäkillä. Kuva: Essi Pohjalainen Joukkoliikennematkustajalle on tärkeää ennen kaikkea matkan luotettavuus ja sujuvuus. Luonnollisesti myös nopeasti määränpäähän pääseminen on tärkeää. Hyvin usein bussien kulkua voidaan merkittävästi parantaa pienillä, kustannustehokkailla infratoimenpiteillä. Tämä on tärkeää kaikelle joukkoliikenteelle kilpailukyvyn ja houkuttelevuuden varmistamiseksi, mutta erittäin tärkeää se on runkoyhteyksille. Mikäli joukkoliikenteen palvelua keskitetään tietylle runkoväylälle, tulee tällä väylällä liikennöinnin toimivuuden olla huippuluokkaa.

  • Kaupunkipyörät värittävät Helsingin katukuvaa

    Toukokuun alussa Helsingissä käyttöön otettu kaupunkipyöräjärjestelmä on osoittautunut suureksi menestykseksi käyttäjämäärien noustua jopa kansainvälisesti erinomaiselle tasolle. Kaupunkipyöräjärjestelmä tarjoaa yhteiskäyttöpyöriä jokaisen Helsingin kantakaupungissa liikkuvan käyttöön pientä maksua vastaan. Aluksi tarjolla on 500 kaupunkipyörää 50 pyöräasemalla. Asemat sijaitsevat Helsingin kantakaupungin alueella, joka rajoittuu lännessä Ruoholahteen, pohjoisessa Taka-Töölöön ja idässä Sörnäisiin. Vuonna 2017 palvelun tavoitteena on tarjota 1500 pyörää 150 asemalla ulottuen Munkkiniemeen, Pasilaan ja

  • Trafixin sieniretki

    Trafixin perinteinen sieniretki tehtiin tällä kertaa Nuuksioon Vaakkoin alueelle. Herkkutatit olivat harvassa, mutta muita metsän aarteita kertyi kopat täyteen. Erityisesti mustia torvisieniä oli runsaasti saatavilla. Sienikoirana mukana oli Jounin lapinkoira Tiuku. Yhteensä herkkuja saatiin kerättyä hieman alle 50 kg. Aito karvajalkainen Jouni. Jannella on ämpärit täyttymässä. Sienikoira Tiuku. Teksti: Jussi Borgenström

  • Trafix Lappee-Jukolassa

    Trafixin seitsenpäinen joukkue lähti lauantaina 18.6. Jukolan suunnistukseen jo toista kertaa. Sadetta ja tuulta uhmaten tämä urhea joukko hyppäsi junaan ja suuntasi kohti Lappeenrantaa. Kyseinen matkustusmuoto osoittautui myöhemmin hyväksi ratkaisuksi, sillä osa kisaajista sai paluupäivänä odottaa tuntikaupalla, kun mutaan juuttuneita autoja hinattiin taas kiinteämmälle maalle – Trafixin porukka sen sijaan torkkui tässä vaiheessa mukavasti junassa. Joukkue oli suurelta osin sama

  • Voitto uusi Vantaankoski -ideakilpailussa

    SRV, Sanoma, Vantaan kaupunki ja VTT kaipasivat näkemystä siitä, millaisessa paikassa työtä tehdään vuonna 2030. Tätä varten järjestetyssä ideakilpailussa haettiin konseptia Vantaankosken aseman ympärille sijoittuvalle innovatiiviselle yrityskampukselle. Trafix Oy osallistui liikkumisen asiantuntijana L-Arkkitehtien vetämään monialaiseen työryhmään, jonka ehdotus Futurama voitti ideakilpailun. Tuomaristo lausui työstä muun muassa seuraavaa: “Kilpailutyö oli erittäin monipuolinen ja se sisälsi ehdotuksia kattavasti liittyen tehtävänannossa mainittuihin aihealueisiin. Työ on